کرونا زنگ کم تحرکی را به صدا در آورده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که کمبود فعالیت و تحرک بدنی در سطح جهان سلامت یک و نیم میلیارد نفر را به مخاطره انداخته  و جانشان را تهدید می‌کند. ایران از کشورهای نسبتا کم تحرک دنیاست.

فعالیت بدنی در دوران کرونایی روندی نزولی داشته و مطالعات نشان می‌دهد بی تحرکی در شدت عفونت کووید ۱۹ نقش دارد و احتمال مرگ بر اثر این عفونت را افزایش می‌دهد، بسیاری از افراد قرنطینه خانگی را دلیلی برای تنبلی و نداشتن تحرک می‌دانند و همین عامل باعث می‌شود مستعد ابتلا به عفونت شدید شوند.

شرایط زندگی باعث شده روز به روز کم تحرکی و بی تحرکی بیشتر شود. بر اساس آمار وزارت بهداشت شیوع کم تحرکی در جامعه ایران به ۵۷ درصد رسیده و ۶۵ درصد افراد جامعه هم دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همین موارد عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های غیرواگیردار است.

مهدیه احمدی فیزیوتراپیست در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بی‌تحرکی و نشستن طولانی مدت، سهم مهلکی است که به اندازه استفاده از دخانیات در روز می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به سلامتی وارد کند، لازم است افراد با توجه به وجود شرایط کرونایی، فعالیت بدنی حدود نیم ساعت در خانه را انجام دهند زیرا این عمل اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی می کند.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت بدنی مشروط به زمین بازی یا محیط بیرون نیست، می افزاید: در خانه انجام فعالیت بدنی برای بهبود ظرفیت قلبی، تنفسی و تقویت عضلات مناسب است و ورزش هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی را می توان در خانه انجام داد.

این فیزیوتراپیست تاکید می کند: در این شرایط راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل و استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت حدود نیم ساعت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و می تواند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند.

احمدی می گوید: فعالیت بدنی مناسب در خانه از اضطراب و افسردگی نیز جلوگیری می کند و در عین حال کاهش فعالیت بدنی و بی تحرکی ناشی از اقامت در خانه به دلیل پیشگیری وکنترل ابتلا به ویروس کووید ۱۹ تاثیرات منفی بر وضعیت سلامت جسم و روان افراد می گذارد، حفظ فعالیت بدنی و ورزش منظم در محیط امن خانه، یک استراتژی برای زندگی سالم، جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و حفظ تناسب اندام در مواقع بحران است.

کرونا مشکلات حرکتی برای مردم ایجاد کرده است

 احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز می گوید: زندگی شهرنشینی، چاقی و کم تحرکی باعث افزایش تعداد بیمارانی که مشکلات اسکلتی – عضلانی و حرکتی دارند طی سالهای اخیر بوده اما در یکسال و نیم گذشته به واسطه پاندمی کووید ۱۹ مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد کرده است.  

وی اظهار می دارد: این مشکلات پس از مرحله حاد بیماری کرونا و مشکلات تنفسی عمدتا ناشی از کم شدن فعالیت فیزیکی، ضعف عضلانی و در منزل ماندن افراد بوده و همین مسئله باعث چاقی، بی تحرکی و کاهش توان فیزیکی در این افراد شده است.  

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه می دهد: دورکاری،  دور ماندن از محیط های اجتماعی، کلاس های مجازی و پرخوری باعث فقدان فعالیت فیزیکی روزمره و ضعف حرکتی، افزایش وزن و بروز عوارضی چون پوکی استخوان، چاقی، فشار خون و دیابت حتی برای اقشار مختلف گروه سنی بویژه کودکان و جوانان  شده است.  

ضرورت بازتوانی و پیشگیری از کم تحرکی

 موذن زاده می گوید: نیاز به فیزیوتراپی و آموزش های مناسب از نظر پیشگیری، درمان و بازتوانی بیشتر از قبل احساس می‌شود و باید اطلاعات لازم را به آحاد مردم بخصوص به کودکان و نوجوانان بدهیم که به چه نحو باید فعالیت فیزیکی و فعالیت های ورزشی  خود را حتی در محیط منزل تنظیم کنند.  

وی می افزاید: رژیم غذایی سالم، پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش های مناسب مانند ایروبیک، نرمش و دوچرخه سواری می توانند از بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان، فشارخون، دیابت و چاقی در سنین بالاتر پیشگیری کند.  

این فیزیوتراپیست تصریح می کند: نقش فیزیوتراپی در بیماری کرونا بسیار پر رنگ بوده به این صورت که ما در مراحل حاد و تحت حاد کرونا با ورزش های تنفسی و بازتوانی تنفسی توانستیم نقش خودمان را ایفا کنیم و وضعیت تنفسی بیماران را به حالت عادی برگردانیم و با عوارض آن مقابله کنیم.

موذن زاده اظهار می کند: با توجه به اینکه این بیماری فرد را ناتوان و قدرت فیزیکی فرد را کاهش می‌دهد و حجم عضلات و ناتوانی های حرکتی برای فرد ایجاد می کند، تلاش کردیم با آموزش های مناسب و انجام ورزش های تقویتی و درمان مشکلات اسکلتی- عضلانی که بیماری کرونا برای مبتلایان ایجاد می کند هرچه سریع تر فرد را به محیط کار، زندگی و فعالیت اجتماعی برگردانیم.  

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می گوید: مردم می توانند در فضای آزاد با استفاده از ماسک و  رعایت فاصله گذاری روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند و استفاده از نور آفتاب، تغذیه مناسب همراه با مصرف مکمل هایی مانند زینک، کلسیم و ویتامین C می تواند به حفظ سلامتی، افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری کرونا کمک کند.

مجله موفقیت روزانه

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

امدادرسانی هلال‌احمر به ۳۲۹ سیل زده در ۷ استان

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از جمعیت هلال احمر، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و …